divendres, 18 de febrer del 2011

ALICACIÓ 2.0 - MOODLE


Perquè hem escollit aquesta aplicació?
Hem escollit Moodle perquè ha estat creat especialment per usos educatius. Aquest web 2.0 ha estat dissenyat per donar suport a un marc d’educació social constructivista, amb una filosofia i amb una forma de pensar basada en la pedagogia constructivista social. Creiem que aquesta aplicació web ens pot ser molt útil a la nostra futura professió com a docent; ja que, com tots sabem, les noves tecnologies estan cada vegada més presents dins les aules. Per això, creiem que aquest recurs pot ser molt eficaç en la distribució i organització dels aprenentatges dels nostres alumnes.
També ens és molt interessant aquesta aplicació pel Sistema de Gestió de Cursos de Codi Obert (Open Source Course Management System, CMS), això significa que el model d'operativitat i presa de decisions permet l'entrada simultània de diferents programes, enfocaments i prioritats, i difereix dels més tancats, els models centralitzats de desenvolupament. Aquests principis i pràctiques s'apliquen usualment al desenvolupament de programari, fent públic el codi font per permetre'n el seu estudi i desenvolupament. El resultat d'aquesta col·laboració entre desenvolupadors por ser distribuïda com programari lliure.



A més a més, el Moodle també permet crear un ambient virtual d'aprenentatge, propi de cada centre escolar, organitzar i ampliar els canals de comunicació entre professors, alumnes i la comunitat. En aquest sentit, el programari lliure Moodle, presenta recursos i activitats que permeten proposar reptes per afavorir la interacció individual o grupal en un ambient virtual d'aprenentatge. Aquests recursos permeten la publicació de diversos materials investigats, en la seva totalitat o través d'enllaços. En afavorir aquest tipus d'interactivitat, Moodle amplia les possibilitats d'aprenentatge dels diferents públics del context escolar.
Per exemple, una investigació requereix un procés de recerca, localització i selecció d'informacions de diferents fonts, així com l'organització i socialització del coneixement construït. Amb Moodle a l'escola és possible integrar els mateixos ambients, materials i enllaços que desencadenin discussions, així com registrar el procés de recerca realitzat pels alumnes a la biblioteca, a la sala de computació o mitjançant mòbils amb accés a Internet. En aquest sentit, facilita la comunicació del coneixement construït pels alumnes.

Perquè es considera aplicació 2.0?
El Moodle és una aplicació que genera col·laboració i serveis que reemplacen les aplicacions d'escriptori.
Tanmateix, facilita la compartició interactiva d'informació, el disseny centrat a l'usuari i la col·laboració entre ells.
En definitiva, el Moodle és una pàgina web on els continguts són compartits i produïts pels propis usuaris del portal. Per tant, es considera 2.0.

Descripció de les funcionalitats més rellevants:
Algunes de les funcionalitats més rellevants en l’àmbit educatiu que té el Moodle són:
o   A través de l'eina "Glossari" els alumnes poden crear diccionaris de paraules clau o de termes relacionats amb la investigació.
o   Durant el procés de recerca d'informacions, poden organitzar "xats" (comunicació sincronitzada o en temps real) per entrevistar fonts vives d'informació que estiguin distants, com ara, l'autor d'un llibre.
o   L'ambient permet també la creació de "Fòrums" que faciliten l'organització i intercanvi de reflexions, producte del contingut investigat. De la mateixa manera, ofereix la possibilitat de convidar a participar en la discussió a estudiants d'altres escoles que estiguin treballant sobre el mateix tema.  
o   Si la investigació permet treballar amb dades quantitatives, les eines "Enquesta" i "Qüestionari" faciliten la realització de consultes d'opinió. Els resultats dels qüestionaris poden ser exportats per a Excel i presentats en gràfics.
o   Per organitzar les informacions es pot utilitzar una eina de construcció col·laborativa de textos anomenada "Wiki", que permet a cada integrant del grup addicionar o alterar contingut, com per exemple, la síntesi de les informacions investigades. Aquesta eina permet accedir a les diverses versions del document i observar les alteracions realitzades.

Possibilitat i limitacions d’ús en l’àmbit educatiu:
Hem de tenir en compte que el Moodle no és una eina interactiva destinada a Educació Infantil o Primària, degut a la seva complexitat, però a la vegada, pot ser una eina molt útil en l’àmbit d’educació secundària o superior. Malgrat tot, pot ser dificultós pels usuaris que no tenen gaire coneixement en l’àmbit o que no l’han manipulat mai. No obstant, és una eina molt conceptual i poc esquemàtica que pot donar lloc a la confusió i/o a la equivocació.
                                                                                                                             

ALTRES QÜESTIONS D’INTERÈS:

A quin tipus d’usuari s’adreça l’eina?
Aquesta aplicació s’adreça a empreses o a institucions d’aprenentatge (escoles, instituts, universitat, etc.), per a diferents aprenentatges i per a diferents models educatius, encara que tothom en pot fer ús pel que millor li convingui amb la finalitat de fer-ne ús com una eina per a la comunicació i la col·laboració.

Quines possibilitats de personalització ofereix l’eina?
Aquesta eina és d’ús lliure i tothom se la pot descarregar. Un cop descarregada, l’usuari farà d’administrador, i podrà convidar a totes aquelles persones amb qui la vol compartir. L’administrador pot personalitzar-la al seu gust (seguint uns paràmetres) variant-ho depenent de la finalitat que li vulgui trobar.

Com s’organitza i gestiona la informació?
Moodle s’organitza i es gestiona en diferents mòduls:
1.      Mòdul de Tasques:
·         Pot especificar la data final de lliurament d'una tasca i la qualificació màxima que se li podrà assignar.
·         Els estudiants poden pujar les seves tasques (en qualsevol format d'arxiu) al servidor. Es registra la data en què s'han pujat.
·         Es permet enviar tasques fora de temps, però el professor pot veure clarament el temps de retard.
·         Per a cada tasca en particular, pot avaluar-se a la classe sencera (qualificacions i comentaris) en una única pàgina amb un únic formulari.
·         Les observacions del professor s'adjunten a la pàgina de la tasca de cada estudiant i se li envia un missatge de notificació.
·         El professor té la possibilitat de permetre el reenviament d'una tasca després de la seva qualificació (per tornar a qualificar).
2.      Mòdul de Xat
·           Permet una interacció fluida mitjançant text síncron.
·           Inclou les fotos dels perfils a la finestra de xat.
·           Suporta direccions URL, emoticones, integració d'HTML, imatges, etc.
·           Totes les sessions queden registrades per a veure-les posteriorment, i poden posar-se a disposició dels estudiants.
3.      Mòdul Fòrum
·         Hi ha diferents tipus de fòrums disponibles: exclusius per als professors, de notícies del curs i oberts a tothom.
·         Tots els missatges porten adjunta la foto de l'autor.
·         Les discussions es poden veure niades, per branca, o presentar els missatges més antics o els més nous primer.
·         El professor pot imposar la subscripció a tots a un fòrum o permetre que cada persona triï a quins fòrums subscriure's de manera que se li enviï una còpia dels missatges per correu electrònic.
·         El professor pot triar que no es permetin respostes en un fòrum (per exemple, per crear un fòrum dedicat a anuncis).
·         El professor pot moure fàcilment els temes de discussió entre diferents fòrums.
·         Les imatges adjuntes es mostren dins dels missatges.
·         Si es fan servir les qualificacions dels fòrums, poden restringir-se a un rang de dates.
4.      Mòdul Qüestionari
·         Els professors poden definir una base de dades de preguntes que podran ser reutilitzades en diferents qüestionaris.
·         Les preguntes poden ser emmagatzemades en categories de fàcil accés, i aquestes categories poden ser "publicades" per fer-les accessibles des de qualsevol curs del lloc.
·         Els qüestionaris es qualifiquen automàticament, i poden ser requalificats si es modifiquen les preguntes.
·         Els qüestionaris poden tenir un límit de temps a partir del qual no estaran disponibles.
·         El professor pot determinar si els qüestionaris poden ser resolts diverses vegades i si es mostraran o no les respostes correctes i els comentaris.
·         Les preguntes i les respostes dels qüestionaris poden ser barrejades (aleatòriament) per a disminuir les còpies entre els alumnes.
·         Les preguntes poden crear-se en HTML i amb imatges.
·         Les preguntes poden importar des d'arxius de text externs.
·         Els intents poden ser acumulatius, i acabats després de diverses sessions.
·         Les preguntes d'opció múltiple poden definir-se amb una única o múltiples respostes correctes.
·         Poden crear-se preguntes de resposta curta (paraules o frases).
·         Poden crear-se preguntes tipus veritable / fals.
·         Poden crear-se preguntes d'aparellament.
·         Poden crear-se preguntes aleatòries.
·         Poden crear-se preguntes numèriques (amb rangs permesos).
·         Poden crear-se preguntes de resposta incrustada amb respostes dintre de passatges de text.
·         Poden crear-se textos descriptius i gràfics.
5.      Mòdul Recurs
·         Admet la presentació de qualsevol contingut digital, Word, Powerpoint, Flash, vídeo, sons, etc.
·         Els arxius poden pujar i manejar-se en el servidor, o poden ser creats sobre la marxa usant formularis web (de text o HTML).
·         Es poden enllaçar continguts externs en web o incloure'ls perfectament en la interfície del curs.
·         Poden enllaçar aplicacions web, transferint dades.
6.      Mòdul Enquesta
·          Es proporcionen enquestes ja preparades i contrastades com a instruments per a l'anàlisi de les classes en línia.
·          Els informes de les enquestes estan sempre disponibles, incloent molts gràfics. Les dades poden descarregar amb format de full de càlcul Excel o com a arxiu de text CVS.
·         La interfície de les enquestes impedeix la possibilitat que siguin respostes només parcialment.
·         A cada estudiant se li informa sobre els resultats comparats amb la mitjana de la classe.
7.      Mòdul Taller
·           Permet l'avaluació de documents entre iguals, i el professor pot gestionar i qualificar l'avaluació.
·           Admet un ampli rang d'escales de qualificació possibles.
·           El professor pot subministrar documents d'exemple als estudiants per practicar l'avaluació.
·           És molt flexible i té moltes opcions.

Hi ha possibilitat de treballar cooperativament?
Sí, es pot fer un treball cooperatiu, ja que l’administrador pot convidar a tots els usuaris que vulgui i obrir fòrums perquè tothom opini, compartir aprenentatges, etc.

En quins sistemes operatius pots instal·lar el Moodle?
Pots instal·lar Moodle als sistemes operatius de Linux, Windows, Mac servers, Running i PHP.

Quants usuaris té Moodle?
El Moodle està present en més de 50.000 comunicacions d’aprenentatge i té 9 milions d’usuaris. És present en més de 200 països i traduït en almenys 80 llengües.


Qui té la propietat dels continguts?
Únicament, la gent convidada a la sessió del Moodle, podrà veure, descarregar-se o opinar sobre el que està penjat. Per altra banda, només ho podrà modificar l’administrador.

A quina companyia pertany l’eina ?
Moodle TM és una marca registrada dins la Fundació de Moodle, que té seu a Austràlia. Si pel que fos aquesta tanqués, no hi hauria manera de recuperar la informació compartida.  

Si es tracta d’una eina gratuïta, quin model de negoci hi ha darrere?
Moodle és una Fundació formada de socis, que contribueixen amb el software de Moodle a través d’aportació econòmica o del treball. Per altra banda, hi ha la possibilitat que els usuaris facin donatius a la Fundació.
Tots els socis de la companyia tenen una sèrie de beneficis, com per exemple, posar anuncis que sortiran a tots els usuaris de Moodle del seu país o l’accés a la base de dades privada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada